پای شارکو عارضه‌ای نادر اما جدی است که می‌تواند افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی، به ‌ویژه مبتلایان به دیابت را تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه روی استخوان ها، مفاصل و بافت نرم پا یا مچ پا به شدت تاثیر می گذارد و موجب تغییر شکل پا می شود. در مراحل اولیه پوست پا قرمز و گرم است و تورم قابل توجهی در پا وجود دارد ولی از آنجایی که فرد مبتلا به نوروپاتی محیطی است، درک درستی از درد واقعی ندارد. در نتیجه به آسیب توجه چندانی نشان نمی دهد. اگر شارکو فوت در زمان درست تشخیص داده نشود و شکستگی استخوان پا یا مچ پا به درستی درمان نشود، دفورمیتی می تواند بدتر شود و منجر به زخم پا و عفونت شود. 

درمان مفصل شارکو با توجه به شدت و پیشرفت بیماری ممکن است با روش های جراحی یا درمان غیر جراحی کامل شود. تشخیص و درمان به موقع می تواند از آسیب بیشتر و سایر عوارض جلوگیری کند. 

برای کسب اطلاعت بیشتر و دیدن ویدیو تکمیلی به صفحه مراقبت دیابتی ،  آریا پایا مراجعه به فرمایید.

 

درمان سه هدف را دنبال می کند:  
  • آفلود یا برداشتن وزن از روی پا و مفصل آسیب دیده  
  • جلوگیری از شکستگی جدید در پا 
  • درمان بیماری های استخوانی با استفاده از مکمل های دارویی 

اولین و مهم‌ترین درمان برداشتن وزن از پای آسیب ‌دیده است. از ارتز Boot Walker برای درمان شارکوت فوت استفاده می شود. این بریس یک ارتز به شکل بوت می باشد که پا را کامل دربرمی گیرد و با ایجاد ثبات در وضعیت پا،  فشار را از ناحیه ی آسیب برمی دارد. بریس بوت واکر، می تواند با توجه به شرایط بیماراز طریق قالب گیری یا اندازه گیری ساخته شود. فوت واکر طوری طراحی می شود که در راه رفتن فرد دیابتی، راکر مورد نیاز ایجاد شود تا گیت بیمار دچار اختلال نشود. 

اما نباید فراموش شود که بعد از اتمام درمان هم، بیمار دیابتی نیاز به استفاده از کفش‌های ارتوپدی مناسب و ساخته شده برای خود بیمار؛ هستند. این کفش ها به همراه کفی با روکش پلاستوزوت، نقاط فشار در پا را کاهش می‌دهند تا از آسیب ‌دیدگی و زخم‌های مکرر در آینده جلوگیری شود. 

آموزش بیمار و اعضای خانواده در مورد مراقبت های پیشگیری از بیماری های پا و علائمی که باید مراقب آنها بود، بخش مهمی از سلامت پای فرد دیابتی در آینده است. و ما در کلینیک آریاپایا شما را در این مسیر یاری می کنیم. 

 

2 نظر

  1. بازتاب:اهمیت اسکن پا و کفی طبی در درمان صافی کف پا - آریا پایا
  2. بازتاب:چرا باید کفش طبی بپوشم؟ - آریا پایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *