نقش کلیدی ارتزها در بهبودی پس از سوختگی | کلینیک آریا پایا

صدمات ناشی از سوختگی ممکن است منجر به اسکار هیپرتروفیک شود. اسکار هیپرتروفیک درواقع در روند بهبود بدن بعد از سوختگی به وجود می آید. در این ناحیه جریان خون بیشتر و در نتیجه سطح کلاژن افزایش  می یابد و ظاهری برجسته، قرمز و دردناک پیدا می کند.

نقش ارتز در مراقبت های پس از سوختگی

در اسکار هیپرتروفیک، اگر سوختگی نزدیک چشم، بینی یا گوش باشد، می تواند منجر به عوارض جدی در بینایی و تنفس فرد شود. و اگر سوختگی به نواحی عضلانی هم سرایت کرده باشد، انقباض اسکار ممکن است منجر به کاهش دامنه حرکتی و محدودیت‌های عملکردی فرد شود.

در دوره ی توانبخشی سوختگی، ارتزها برای به حداقل رساندن انقباض، کاهش اسکار هیپرتروفیک و حفظ دامنه حرکتی استفاده می شوند.

مداخله ی ارتزی با توجه به شدت سوختگی، محل اسکار به دو شیوه ی زیر اتفاق می افتد:

  • استفاده از ارتز Silicone Pressure Garment
  • استفاده از ارتزهای پوزیشنال

پوشش سیلیکونی فشاری یا به اصطلاح Pressure Garment می تواند با حفظ فشار ثابت روی اسکار به کاهش جای زخم کمک کند. این ارتز فشاری با اعمال فشار معادل ٢٠ تا ٢٥ میلی‌متر جیوه میزان اکسیژن و جریان خون در بافت اسکار کنترل کرده و پیشرفت بافت اسکار را کاهش می دهد. همچنین باعث می‌شود تا رشته‌های کلاژن به الگوهای یکنواخت و موازی تغییر جهت دهند، تا درمان اسکار تسریع شود. این ارتز پوست شما را نرمال نمی‌کند، اما به شما کمک می‌کند تا به بهترین نتیجه ی ممکن برسید.

گاهی در کنار ارتز فشاری درمان فرد به ارتزهای پوزیشنال هم نیاز دارداین ارتزها از کاهش دامنه حرکتی در نواحی مختلف بدن جلوگیری می کند.

از انواع ارتزهای پوزیشنال می توان به نمونه های اشاره کرد:

• بریس Arm Abduction که کشش را روی زیر بغل حفظ می کند.

• ارتزهای گردن

• ارتزهای ترموپلاستیک برای زانو و آرنج با سیستم سه نقطه فشار

• ارتز AFOکه  بهترین پوزیشن را در پا و مچ پا حفظ می کند تا راه رفتن و ایستادن راحت تر باشد

درمان ارتزی اسکار هیپرتروفیک ناشی از سوختگی زمانی کامل می شود که پوست بخش آسیب دیده نرم، صاف، انعطاف پذیر و شبیه به رنگ پوست نرمال فرد شود. همچنین فرد توانایی حرکتی خود را بازیابد. هرگز فراموش نکنید که بهبود در آسیب سوختگی یک سفر طولانی است که نیاز به همکاری شما و تلاش تیم توانبخشی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *