آیا من خارپاشنه دارم؟

 خار پاشنه به علت رسوب کلسیم به شکل یک زائده ی استخوانی شکل در قسمت زیرین استخوان پاشنه می باشد. تشخیص آن با عکس برداری اشعه ایکس انجام می شود. هر دردی در پاشنه به دلیل Heel Spur نیست. گرچه اکثریت مردم درد پلانتار فاشیاتیس را با درد خار پاشنه اشتباه می گیرند؛ تشخیص این موضوع توسط پزشک با عکس برداری انجام می شود. پلنتار فاشیاتیس یا همان التهاب فاشیای کف پا، درد شدید در پاشنه ی پا است که به علت Overuseیا پاره شدن فاشیای کف پا حس می شود.

plantar fashiatis

از کجا بفهمم درد پاشنه ی پا بخاطر خار پاشنه است یا پلنتار فاشیاتیس؟

این تشخیص به این راحتی نیست و باید توسط پزشک و ارتوزیست بررسی شود اما از تفاوت های بارز آن ها این است که در التهاب فاشیای کف پایی فرد درد صبحگاهی را تجربه می کند اما بعد از مدت کوتاهی راه رفتن این درد آرام می شود ولی این درد در طول روز هم با فرد خواهد بود و التیام آن با راه رفتن است در حالیکه در خار پاشنه فرد با افزایش فعالیت درد را تجربه می کند و برای التیام آن نیاز به استراحت دارد. نکته ی جالب توجه این است که پلنتار فاشیاتیس به مرور زمان باعث خار پاشنه می شود پس نباید به درد آن بی توجه بود

خارپاشنه

علت ایجاد خار پاشنه چیست؟

در زیر به علل شایع درد پاشنه اشاره می کنیم:

بیشتر بخوانید: اسکن کف پا

 

 درمان خار پاشنه چیست؟

درمان به دو بخش درمان جراحی و درمان غیر جراحی تقسیم می شود درمان جراحی عموما توصیه نمی شود مگر در موارد کمی که درمان غیر جراحی نتوانسته باشد درد را تسکین دهد

درمان غیر جراحی:

بر اساس شدت درد و علائم آن ، درمانگر تشخیص می دهد که کدام یک از درمان های زیر انجام شود. گرچه معمولا از ترکیب دو یا چند روش استفاده می شود.

درمان خارپاشنهدرمان ارتزی خار پاشنه و پلنتار فاشیاتیس:

از آنجایی که خار پاشنه و پلانتار فاشیاتیس اختلالات ثانویه هستند و به دنبال مشکل یا بیماری اولیه رخ داده اند، درمان ارتزی بسیار التیام دهنده ی درد و از روش های پاسخگو در درمان است.  در این مقاله به برخی از روش ها برای درمان آن درد اشاره می کنیم:

  • کفی طبی بر اساس اسکن کف پا
  • کفش طبی مخصوص پاشنه
  • صندل مخصوص پاشنه
  • آتل شبانه پاشنه و پلنتار فاشیاتیس
  • پد پاشنه ی سیلیکونی برای پاشنه
  • کفی سیلیکونی پاشنه

کادر مجرب کلینیک ارتوپدی فنی آریاپایا برای بیماران با خار پاشنه و یا التهاب فاشیای کف پا با توجه به اسکن کف پا و درمان های نوین ارائه می دهند.

برای اطلاع بیشتر برای درمان درد پاشنه، میتوانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *