درمان کلاب فوت یا پا چنبری با بریس دنیس براون انجام می شود اگر کودک در زمان مناسب درمان شود می تواند در آینده مثل بقیه بچه ها از زندگی خود لذت ببرد

قطعا که دارید این مقاله را می خوانید برایتان سوال پیش آمده که کلاب فوت چیست و چگونه درمان می شود؟ یا به دنبال روش های درمان کلاب فوت هستید. برای پاسخ به این سوالات درمان پا چنبری یا کلاب فوت با کلینیک آریا پایا همراه باشید.

 

کلاب فوت اغلب در بدو تولد ظاهر می شود و به علت کوتاهی تاندون آشیل رخ می دهد. کوتاهی تاندون آشیل باعث می شود پا به داخل و پایین بچرخد. کلاب فوت در پسران دو برابر دختران شایع است.

درمان برای اصلاح Club footمعمولاً در دو مرحله انجام می شود:

  • گچ گیری
  • استفاده از بریس
    کودکان پس از درمان این بیماری باید بتوانند فعالیت روزانه انجام دهند. 

پاچنبری چیست؟

کلاب فوت یک ناهنجاری پا است که به سه نوع مختلف طبقه بندی می شود:

  • Idiopathic Clubfoot

پاچنبری ایدیوپاتیک که با نام talipes equinovarus نیز شناخته می شود، شایع ترین نوع پای پرانتزی است و در بدو تولد وجود دارد. این ناهنجاری مادرزادی در یک نوزاد از هر 1000 نوزاد دیده می شود که نیمی از موارد کلاب فوت فقط یک پا را شامل می شود. در حال حاضر هیچ علت شناخته شده ای برای پاچنبری ایدیوپاتیک وجود ندارد، اما احتمال ابتلای نوزادان پسر در مقایسه با نوزادان دختر دو برابر بیشتر است.

  • Neurogenic Clubfoot

پاچنبری نوروژنیک ناشی از یک بیماری عصبی زمینه ای است. به عنوان مثال، کودکی که با اسپینا بیفیدا متولد می شود، پاچنبری نیز ممکن است در اواخر دوران کودکی به دلیل فلج مغزی یا فشردگی طناب نخاعی ایجاد شود.

  • Syndromic Clubfoot

پاچنبری سندرمیک همراه با تعدادی از شرایط بالینی دیگر که به یک سندرم زمینه ای مربوط می شود، دیده می شود. نمونه‌هایی از سندرم‌هایی که ممکن است پای پرانتزی رخ دهد عبارتند از آرتروگریپوز، سندرم نوار انقباض، همیملیای تیبیا و کوتولگی دیاستروفی است.

Club foot

علائم و نشانه های پاچنبری چیست؟

در کلاب فوت تاندون آشیل خیلی کوتاه است و باعث می‌شود که پا نوک تیز بماند. به این پوزیشن پا، اکواینوس نیز گفته می‌شود. پا نیز به داخل و زیر چرخیده است. استخوان‌های پا و مچ پا همگی وجود دارند، اما به دلیل تفاوت در ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی که روی پا عمل می‌کنند، نامنظم هستند.

چه عواملی احتمال ایجاد پاچنبری را افزایش می دهند؟

سه ریسک فاکتور کلی وجود دارد:

  • داشتن والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به کلاب فوت
  • سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری
  • پسر بودن

تشخیص Club foot

عدم تعادل پا به دلیل پاچنبری ممکن است در طی سونوگرافی غربالگری جنین در اوایل هفته 12 بارداری مشاهده شود، اما تشخیص آن با معاینه فیزیکی در بدو تولد تایید می شود.

dennise browne brace

درمان کلاب فوت

از آنجایی که پاچنبری با رشد کودک بهتر نمی شود، درمان به موقع آن ضروری می باشد. درمان به دو شیوه ی زیر انجام می شود:

  • Ponseti Serial Casting

 یک روش درمانی است که شامل کشش و دستکاری دقیق پا و نگه داشتن با گچ است. اولین گچ یک تا دو هفته پس از تولد نوزاد اعمال می شود.

 

  • Bracing for Clubfoot

در حالی که قالب گیری تغییر شکل پا را اصلاح می کند، بریس ها اصلاح را حفظ می کنند. بدون ارتز پا چنبری، کلاب فوت دوباره برمی گردد و زیاد می شود. روزی که آخرین گچ برداشته می شود، نوزاد در ارتز سوپرامالئولار با بار قرار می گیرد. این بریس ها 23 ساعت در روز به مدت دو ماه و سپس 12 ساعت در روز تا سن مهدکودک پوشیده می شوند.

اسم ارتزی که در درمان ناهنجاری کلاب فوت استفاده می شود، بریس دنیس براون (dennis Browne Brace)می باشد.

آیا بعد از درمان پاچنبری فرد به زندگی روزمره و نرمال برمی گردد؟

یک کلاب فوت که به خوبی اصلاح شده باشد، تفاوتی با پای معمولی ندارد. ورزش، رقص و کفش های معمولی در طول روز انتظارات کودکی است که با پای پرانتزی متولد می شود. این وضعیت کودک را از فعالیت های عادی باز نمی دارد.

برای درمان پا چنبری یا کلاب فوت کودک خود می توانید به کلینیک ارتوپدی فنی آریاپایا در کرج مراجعه کنید تا ارتزیست مجرب کودک شما را درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button